کتاب جرعههایی از زلال معنویت اثر استاد آیتالله سید یدالله یزدانپناه با تدوین و نگارش حجتالاسلام سید محمدحسین سعیدی حسینی با همکاری مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به چاپ رسید.
این اثر شرح زیارت امینالله و زیارت مطلقه اباعبدالله علیهالسلام است که برای اولین بار توسط نشر معارف به چاپ رسیده بود و سپس با هماهنگیهای به عمل آمده، چاپهای بعدی کتاب توسط انتشارات آلاحمد علیهمالسلام خواهد بود.
استاد یزدانپناه در مقدمه کتاب هدف از نگارش این کتاب را چنین بیان کردهاند: «اثر پیشرو بر اساس دغدغهای شکل گرفته که سالیان متمادی در پی عطش و طلب بهوجود آمده در جامعه و احساس نیاز عمومی به سلوک در ذهن حقیر نقش بسته بود. شرح ماجرا طولانی است؛ اما بیان مختصر مسئله این است که عرفان اسلامیِ برآمده از کتاب و سنت، درّ و گوهرهای فراوان و بسیار ذیقیمتی در خود دارد که میتواند همۀ سطوح از سالکان و همۀ مراتب انسانهای تشنه را سیراب کند و حتی نهایت و غایت قصوای طریق الیالله را باید تنها در این میراث جستوجو کرد. میراث عرفان اسلامی بسیاری از حقایق طریقت و حقیقت را با عمق و تفصیل، مطرح کرده است که در نوع خود بینظیر است و حتی نکاتی را برای عموم مردم در طول تاریخ پیشنهاد داده و راه را برای آنها باز کرده است.
امروزه در برهوت مادیت، ازسویی به برکت انقلاب اسلامی، شوق و عطش نسبتبه معنویت، در عموم مردم و جوانان مشاهده میشود؛ ازسویدیگر اشتغالات ضروری در صحنۀ جامعه (که نباید بر زمین بماند)، به همگان این امکان را نمیدهد که بهطور اختصاصی و فنی به این امور بپردازند. و از سوی سوم، بهدلیل فطرت معنوی در انسان، راههای سلوک همگانی برای عموم مردم در شریعت آمده است.
این جهات سهگانه، ضرورت پرداختن به مباحث عرفانی با رویکردی سادهتر و همگانی و تدوین دستورهای اجراشدنی برای همگان را به ما گوشزد میکند. البته همۀ اینها باید در حقایق عمیق و عمیقتر میراث موجود ریشه داشته باشد و درعینحال آسانسازی صورت گیرد؛ نهآنکه به بهانۀ آسانسازی، از عمق و حقایق عمیق دست برداریم و امور دیگر را که ریشهدار نیست، عرضه کنیم!
ازاینرو، حقیر چند سالی است برای تأمین این دغدغه، در حوزۀ علمیۀ قم مباحثی را تحتعنوان «عرفان در وادی عمل» شروع کرده است و در ایام تعطیلات حوزوی در شهر خود به شرح رسایلی چند از محققان اسلامی (همچون لغت موران، نگاشتۀ شیخ اشراق و نمط هشتم و نهم «اشارات» اثر بوعلی سینا و اوصاف الاشراف به قلم خواجه نصیر طوسی) برای عموم مردم پرداخته است. این مباحث همگی دربارۀ مسائل سلوکی است.
در باب دستورات سلوکی قابل اجرا برای همگان، حقیر افزونبر طرح مباحث عرفان در وادی عمل، به شرح «زیارت امینالله» و «زیارت مطلقۀ دوم اباعبدالله علیهالسلام» مبادرت ورزید. برای اینکه بتوان این مباحث را به همگان القا کرد و شیوهای برای اجرای برنامۀ سلوکی باشد، در جلساتیچند به شرح مختصر آن پرداختیم و از طولانی و مفصل شدن شرح، دست کشیده شد.
آنچه در این جلسات گفته شد، با زحمات فراوان فاضل ارجمند حضرت حجتالاسلام و المسلمین سیّد محمدحسین سعیدی حسینی به متن مکتوب مبدل شد و سپس حقیر دوباره مواردی را که برای متن مکتوب لازم بود، افزودم و بررسی اولیه قلم صورت گرفت. سپس از فاضل گرانقدر جناب حجتالاسلام و المسلمین رضا درگاهیفر خواهش گردید که این متن مکتوب را در نگارش و تدوین، بازرسی کنند. ایشان نیز بر حقیر منت نهادند و بهشایستگی سبب ارتقای نگارش و تدوین شدند و با بازرسی نهایی، اثر پیشرو پدید آمد. از هر دو عزیز و سرور خود بهخاطر زحماتی که متقبل شدهاند، صمیمانه تشکر میکنم و عزت و سربلندی و توفیق ایشان را از خداوند سبحان خواهانم.
از آنجا که معنویت آسمانی و حقیقی و ناب را باید در ادیان الهی تحریف نشده و نازل شده از سوی خداوند، به ویژه دین ختمی و امامان معصوم جانشین رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم جستوجو کرد، ازاینرو عنوان این اثر که مربوط به دستور سلوکی و معنویت ناب برآمده از بیانات امام سجاد و امام هادی علیهالسلام است، «جرعههایی از زلال معنویت» قرار داده شد.»